fredag 15 april 2011

Spinning Jenny och Flygande Skytteln

Idag när jag kom till textilfabriken hade det kommit två nya maskiner, Spinning Jenny och Flygande Skytteln. Flygande skytteln ersatte nu 2-4 arbetares arbete, med bara en enda som skötte maskinen. Spinning Jenny ersatte 4-8 arbetares arbete. Maskinerna började ta över allt arbete som människorna hade gjort, för maskinerna kunde tillverka mycket mer! Innan hade det funnit en gräns för hur mycket som kunde tillverkas då man bara var en viss mängd människor i fabriken som kunde spinna. Maskinerna spann garn i en mängd som var otänkbar för spinnarna.
En fördel med att maskinerna kom var att man inte behövde så stor utbildning för att sköta en maskin. Fabriksägarna var dem som kontrollerade och organiserade allt, så allting gjordes rätt och bra.
Den Flygande Skytteln vävde tyg och Spinning Jenny gjorde garnet för att få tyg av Flygande Skytteln.

Efter detta gick jag hem igen och åt gröt, som för en gångs skull var varm. Sen tvättade jag min klänning och mig själv, och sen såg jag att solen hade gått ner helt, jag hade väldigt långa arbetsdagar, och jag var väldigt trött. Men jag var tvungen att tvätta klänningen och mig själv, men när jag senare tagit på mig min natt skjorta och lagt mig i kökssoffan (som man då kunde ta av locket på och inuti fanns min säng) så somnade jag innan jag lagt mig tillrätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar